Nieuwsbrief maart 2021
- Waarom gebruikers blij worden van onze support
- Zo speelden wij in op maatwerkvragen
- Mooie updates voor de komende tijd
- Rapportages nog gebruiksvriendelijker!
- Een supergave kwaliteitsposter
- In ontwikkeling …
“Zo fijn dat ik gewoon kan bellen als ik vragen heb.”
Als gebruiker kun je altijd rekenen op snelle support. Hoe zat het ook alweer met het uitzetten van die vragenlijsten? Ik wil een vragenlijst aanpassen, maar wat is wijsheid? Waar start ik met analyseren? Uhm, blijkt er toch een medewerker niet goed te zijn ingevoerd in ons LVS.
Je werkt niet dagelijks met een kwaliteitsinstrument. We merken dat gebruikers blij worden dat ze altijd kunnen rekenen op dat korte lijntje met een vast contactpersoon. Iemand die van de hoed en de rand weet. Wat ons daarin drijft? Bijdragen aan een betekenisvolle inzet van je kwaliteitsinstrument!
Zo speelden wij in op maatwerkvragen
De scholen gaan bijna weer open, toch willen graag nog een vragenlijst uitzetten onder ouders over het afstandsonderwijs. Kan dat? Ja, en we begrijpen dat snelheid vereist is. Binnen twee dagen stelden we een vragenlijst Thuisonderwijs beschikbaar.
Scholen kunnen tegen een kleine meerprijs een rapport hiervoor krijgen, zo niet dan is er altijd het tabellenboek in Excel.
Wij verwachten dat maatwerkvragen belangrijker worden naarmate gebruikers meer ervaring krijgen met de Succes!Spiegel. In onze plannen anticiperen we daarop. Wat we altijd doen, is inhoudelijk meedenken over de vragen.
Mooie updates voor de periode tot eind april
- verschillende kleine verbeteringen rond proces van het uitzetten vragenlijsten en informatie in tabellenboeken
- de ‘Vorige score’ wordt gekoppeld aan het laatste afnamemoment, ook als dit 2-3 jaar geleden was
- op bestuursniveau kun je de voortgang volgen rond het uitzetten van vragenlijsten door scholen, zodat je dit proces beter kunt coördineren
- modernisering rapportages: compacte samenvatting, door slimmere weergave een beknopte rapportage mogelijk maken
Rapportages nog gebruiksvriendelijker
We kregen zowel complimenten als verbetertips over de huidige rapportages. Een belangrijke verbetering is de samenvatting. Op één A4-tje de kerninzichten. Weinig taal, duidelijk kopjes, getallen die voor zich spreken.
Een tweede belangrijke verbetering betreft de weergave van informatie over vraagscores. Hierdoor konden we rapportages de helft korter maken.
De rapportages voor ouders en leerlingen komen rond half april beschikbaar, de vragenlijst voor medewerkers volgt wat later. We onderzoeken hoe we hier informatie beknopt kunnen weergeven en tegelijk ook kunnen voorzien in de behoefte om in de presentatie van de scores onderscheid te maken tussen bijv. functies en ‘bouwen’.
Een supergave kwaliteitsposter
De Succes!Spiegel is ontwikkeld vanuit de overtuiging dat kwaliteitszorg pas werkt wanneer het iets wordt van het hele team. Met het Succes!Dashboard beschik je al over een digitaal praatpaper om de dialoog over goed onderwijs te voeren.
Met de kwaliteitsposter maken we het graag nog laagdrempeliger. Vanuit de verschillende vragenlijsten tonen we je de belangrijkste inzichten. Compact en prikkelend tot reflectie en actie. Je kunt hier eenvoudig zelf je visie en acties aan toevoegen. Kwaliteit en ontwikkeling op A3-formaat in beeld. De kwaliteitsposter komt nog voor de zomervakantie beschikbaar.
In ontwikkeling …
In samenwerking met een aantal schoolbesturen ontwikkelen we een vragenlijst voor leerlingen om de ontwikkeling van sociale en maatschappelijke competenties te volgen. Leerkrachten moeten deze lijst via bijv. een app makkelijk kunnen uitzetten. De informatie moet zowel leerkrachten als leerlingen zelf inzicht opleveren en dus het formatief handelen ondersteunen. Op schoolniveau en bovenschools niveau wordt de informatie vertaald naar waardevolle inzichten.
Initiatiefnemer is Hans van Rijn, die ooit het pedagogisch expertsysteem Zien! bedacht. Wat Hans betreft, is dit een kans om de ‘invullast’ bij de leerkracht weg te halen en vooral leerlingen eigenaar te maken van hun leren hierin.
Nieuwsgierig naar deze ontwikkeling? Of wil je meedenken hierin? Neem direct contact op met Hans via info@successpiegel.nl