We bieden je een overzichtelijke set vragenlijsten voor personeel, leerlingen, ouders, schoolleiding en auditoren. Aanpassen kan uiteraard.
Het uitzetten van vragenlijsten werkt snel en eenvoudig. Je maakt daarbij gebruik van de koppeling met je LVS.
Op verzoek kun je de vragenlijsten ook door ons uit laten zetten.
Vragenlijsten voor de verschillende doelgroepen zijn ontwikkeld in samenhang. Zo krijg je vanuit een 360 graden perspectief inzicht in kwaliteit en tevredenheid. Ook auditoren en schoolleiding dragen daaraan bij.
Overzicht vragenlijsten Succes!Spiegel
Kwaliteit en tevredenheid ineen.
Schoolbesturen worden meer dan ooit direct aangesproken op de schoolkwaliteit. Steeds meer schoolbesturen hanteren daarom een auditsysteem. Je kunt dit integreren binnen de Succes!Spiegel. Maak gebruik van onze standaardvragenlijst auditoren (gespiegeld aan vragenlijst voor personeel en schoolleiding). Uiteraard kun je ook aanvullen met eigen aspecten. Door onze werkwijze ondersteunen we schoolbesturen om auditing vorm en inhoud te geven op een manier die compact en hanteerbaar is. Bovendien vergroot je de spiegelwaarde binnen de Succes!Spiegel, zowel op bestuursniveau als op schoolniveau.
We bieden je van elk onderzoek een rapportage. Die is lekker beknopt, goed leesbaar en direct bruikbaar om te delen met bijv. je MR. Gemaakte opmerkingen zijn opgenomen in een bijlage.
Ook heel handig: we bieden je een Spiegelrapport waarin je per rubriek en vraag tonen hoe de verschillende doelgroepen hier scoorden. Dit rapport laat zich bovendien prima gebruiken als analysedocument of verantwoordingsdocument.
Al onze rapportages bieden we aan in Word-formaat. Handig als je er bijvoorbeeld zelf toelichtingen bij wilt schrijven.
Rapportages voor ouders, leerlingen en personeel starten met een samenvatting. Op één A4 direct waardevolle inzichten! Bekijk HIER onze samenvattingen.
De percentages geven aan hoeveel procent van de respondenten ‘vanuit overtuiging’ antwoordde. Dus stel dat we ouders vragen hoe tevreden ze zijn over bijv. de vakbekwaamheid van leerkrachten (5-puntschaal) dan staat het percentage voor het aantal ouders dat aangaf tevreden of zeer tevreden te zijn. Bij een tienpuntschaal geldt dat het percentage gevormd wordt door het percentage respondenten dat een 8 of hoger scoorde. Dus geen flets gemiddelde, maar een succes!score. In het nieuwe kwaliteitsdenken denk je niet vanuit het zesje maar vanuit overtuiging. Dit is een belangrijk verschil met hoe andere kwaliteitsinstrumenten dit doen.
Hoe mooi een rapport ook is, het betekent toch: bladeren. Onze dashboards geven niet alleen direct inzicht in de scores, maar bevorderen bovendien ‘klikken-vanuit-nieuwsgierigheid’. Gegarandeerd superleuk om ook met je team te doen. Het enige dat je hoeft te bewaken, is dat je resultaten bekijkt vanuit nieuwsgierigheid Wat is passend, wat is verrassend? Welke onderwerpen komen bovendrijven als kracht, welke als aandacht? Je kunt de scores tot vijf jaar terug vergelijken. Vergelijken kun je ook met het landelijk gemiddelde of het bestuursgemiddelde. Maar laat vooral jullie eigen ambitie leidend zijn in de dialoog over goed onderwijs!
Voor scholen zijn er twee dashboards: het doelgroep!dashboard om snel resultaten per doelgroep in te zien en het succes!dashboard om vanuit inzicht in de belangrijkste succesfactoren resultaten te kunnen spiegelen: bijv. hoe verhoudt het beeld dat leerkrachten hebben over onderwijskwaliteit zich tot het beeld dat de schoolleiding hierover heeft?
Wat het werken met dashboards zo fijn maakt, is dat je vanuit het overzicht met de rubriekscores door kunt klikken naar de onderliggende vragen zonder je scherm te verlaten.
Door op een rubriek te kliken, zie je in het rechterdeel van je scherm de resultaten per vraag bij deze rubriek. Standaard zijn deze gesorteerd van hoog naar laag. Bij de Succes!Spiegel geloven we in werken vanuit een groeigerichte benadering!
Wil je als bestuurder niet alleen zicht op de uitkomsten van onderwijs maar ook op de kwaliteit van de processen op een school? Dan word je beslist blij met de dashboards op bestuursniveau. De dashboards ondersteunen je zowel in je opdracht om tijdig te kunnen sturen op kwaliteit als in het voeren van de reflectieve dialoog met de scholen. (En dat laten we je met veel plezier vrijblijvend ervaren.)
We bieden je twee dashboards:
Een succes!dashboard dat precies zo werkt als op schoolniveau, maar met dit verschil dat je hier aankijkt tegen de geaggreerde resultaten.
Een bestuurs!dashboard waarin je per rubriek en vervolgens zelfs per vraag de resultaten per school in kunt zien. Dat is handig om te gebruiken in het gesprek met de scholen, maar het bied je ook een fijne analysetool. Je hebt bijvoorbeeld als bovenschools speerpunt de ontwikkeling van scholen tot PLG’s. Of jullie zetten met elkaar in op versterking van educatief partnerschap met ouders. Of op ‘de basis op orde’. Met het bestuursdashboard ontdek je snel waar scholen staan ten aanzien van die ambities.
In het voorbeeld hieronder zie je de gemiddelde schoolscores van ouders bij de rubriek “Is samenwerking met ouders gericht op partnerschap?”
Klik je op deze rubriek dan zie je in het rechterscherm hoe de scholen afzonderlijk scoren ten aanzien van dit onderdeel. De hoge scores verlopen van 56% tot 27%. Hoe kun je dit inzicht gebruiken om scholen bijv. hierin van en met elkaar te laten leren?
Het digitale schoolplan of jaarplan. Het zou het leven makkelijker kunnen maken. In de praktijk zien we drie belangrijke *tekortkomingen:*
1. Het instrument is erg uitgebreid
2. Het is teveel bedacht vanuit een sterk verouderde visie op hoe je de PDCA-cyclus inzet, de opzet bevordert onvoldoende het ‘werken vanuit de bedoeling’ en werken vanuit het principe ‘minder is meer’.
3. Het is teveel geschreven voor de manager, waardoor het instrument onvoldoende bijdraagt aan het eigenaarschap van teamleden
Met onze functionaliteit Plannen doorbreken we dit. Planmatig werken, moet voelen als een lichtgewicht wandelstok. Daarom:
1. Blinkt onze planfunctionaliteit uit in laagdrempeligheid
2. Is de planfunctionaliteit doordacht vanuit ‘agile learning’
3. Is het dashboard ontwikkeld vanuit de idee dat het vooral moet werken voor de onderwijsprofessionals op de werkvloer.
Extra bijzonder is dat je eenvoudig kunt samenwerken met andere scholen. Zo maak je optimaal gebruik van elkaars kwaliteiten en voorkom je dat je allemaal hetzelfde wiel moet uitvinden.
Niet het vele is goed maar het goede is veel. Ervaar het zelf!