U beschikt over een rijke vragenbibliotheek met vragenlijsten die optimaal zijn afgestemd op het nieuwe inspectiekader. Onze vragen en vragenlijsten gaan over wat er écht toe doet.
Kwaliteitsgebieden die stroken met het Inspectiekader
Met de vragenlijsten doen we onderzoek naar deze kwaliteitsgebieden:
- Onderwijsresultaten (kwaliteitsgebied inspectie)
- Onderwijsproces (kwaliteitsgebied inspectie)
- Schoolklimaat (kwaliteitsgebied inspectie)
- Kwaliteitszorg en ambitie (kwaliteitsgebied inspectie)
- Beheer en Beleid (eigen kwaliteitsgebied)
- Imago (eigen kwaliteitsgebied)
- Samenwerking met ouders (eigen kwaliteitsgebied)
- Identiteit (eigen kwaliteitsgebied)
De hoofdstructuur van de vragenlijsten sluit aan bij de vijf kwaliteitsgebieden die het toezichtskader van de inspectie hanteert. Gebruikers zien zo snel de relatie tussen de gebieden en de uitkomsten van vragenlijsten. We vinden dat deze structuur zich er goed voor leent om zowel basiskwaliteit als eigen kwaliteit zichtbaar te maken.
Wel zijn een aantal eigen keuzes gemaakt. Financieel beheer is door ons verbreed naar Beheer en beleid. Dat stelt ons in staat om ook andere voorwaarden te bevragen. Denk bijvoorbeeld aan beleid ten aanzien van sociale veiligheid of de mate waarin de school kwaliteit als systeem op orde heeft. Over al deze ‘voorwaarden’ is een aparte vragenlijst beschikbaar, in te vullen door schoolleiding en/of auditoren. Doel hiervan is om indien gewenst snel inzicht te krijgen in de voorwaarden waar de school nog aan moet werken.
Daarnaast voegden we “Imago”, “Ouders” en “Identiteit” als aparte kwaliteitsgebieden toe. Goede samenwerking met ouders is essentieel en heeft een positieve invloed op het leren van het kind. Binnen het inspectiekader is dit onderdeel teveel weggestopt.
Imago zien we als een eigenstandig resultaat dat nadrukkelijk aandacht verdient, met name omdat veel scholen te maken hebben met krimp.
Identiteit is als gebied toegevoegd om dit meer leidend te maken in de profilering van de scholen. Het kan daarbij gaan om de levensbeschouwelijke grondslag of om het werken vanuit kernwaarden.
Eenvoud door voorbeeldtaal
U hoeft niet opnieuw het taalwiel uit te vinden. Op eenduidige en eenvoudige wijze geven we taal aan allerlei aspecten rondom duurzame schoolontwikkeling en bevragen we alle belangrijke aspecten uit het nieuwe inspectiekader. Denk hierbij aan eigen kwaliteit, basiskwaliteit, welbevinden of de teamsfeer. Daarmee ontzorgen we gebruikers in het maken van vragenlijsten en verzorgen we antwoorden waar u wat aan heeft.
In één route basis- en eigen kwaliteit in beeld
Met de veranderende Wet op het onderwijstoezicht is er een uitdaging bijgekomen. Naast de basiskwaliteit (wat moeten het bestuur en de school) moet een school ook werk maken van de eigen kwaliteitsambities (wat willen het bestuur en de school). De vragenlijsten van de Succes!Spiegel zijn ontwikkeld om zowel de basiskwaliteit als de eigen kwaliteit in beeld te brengen. Met dit doel krijgen schoolleider, interne begeleider en leerkrachten elk een eigen vragenlijst. In één en dezelfde route wordt de respondent op praktische en adaptieve wijze door het Inspectiekader heen geleid en wordt de eigen kwaliteit in beeld gebracht. Daarnaast is het mogelijk om feedback te verzamelen van auditoren, leerlingen en ouders.
Een school krijgt antwoord op de volgende vragen: Hoe doet een school het ten aanzien van de basiskwaliteit, maar zeker en vooral ten opzichte van de eigen kwaliteit? Het is nadrukkelijk onze ambitie om scholen te ontzorgen in het zichtbaar maken van het eigen verhaal van de school.